miercuri, 30 mai 2012

Scrisoare catre o prietena care va vizita Parisul

Draga mea, 
 
In aceasta seara, mergand cu bicicleta prin parcul Titan ma gandeam la perioada de acum fix trei ani cand, am vizitat prima data Parisul, orasul meu de suflet inca dinainte de a-l cunoaste in mod direct.

Parca ar fi fost ieri ziua in care cautam Foubourg Saint-Denis la statia de metrou Chateau d'Eau... ce vremuri!
Ma asteptau atatea surprize si locuri care au ramas de atunci in inima mea de francofila inca de la varsta de 11 ani, cand limba franceza m-a cucerit prin muzicalitatea ei!
Evident si eu mi-am dorit sa vad maximum de lucruri in minimum de timp... ca de, ca romanul, maximum de chestii la minimum de bani... si m-a costat ceva mai mult si mai important decat bani, dar asta e alta poveste.

Dar, gata cu melancolia!
Ce mi-a placut mult: Turnul evident si toata zona din jur. (Tips and tricks - ca sa nu stati la cea mai mare coada, va recomand sa stati la coada pentru urcat scarile cu piciorul pana la etajul limita(apoi veti lua de doua ori liftul, daca imi amintesc bine). Pe langa faptul ca e ceva mai ieftin - nu mult- vei simti mai bine emotia de a fi acolo si sentimentul pe care il vei avea sus va fi desavarsit. La un moment dat veti putea urca doar cu lift. Priviti de sus de la fiecare nivel si bucurati-va de privelistea de sus! Mergeti asa cam cu ceva timp inainte sa apuna soarele, ca la final sa vedeti si luminile de noapte.  Fiindca mergeti intr-o perioada cu adevarat plina din punct de vedere turistic, o sa vi se para centrul lumii, si turnul Babel acolo sus... dar nu spun mai mult...)
Daca mai sunt baietii aia la piciorul turnului cu gaufre si ciocolata, gem sau castane, nu rata!:) Mie mi-au placut mult.
A, si pentru ca tot suntem la capitolul degustat, sa nu uit, neaaparat sa mananci un ecler cu ciocolata si vnilie veritabil si rata cu vin! Iti mai amintesti vremurilecand ne luam eclere de la Chocolat si rememoram eclerele de la Paris? Astea din Paris ar trebui sa le depaseasca! Chiar daca sunt zgarciti la portii, merita!
De altfel ar trebui sa stii ca daca vrei sa te saturi mergi la Quick si Mc'Do', la restaurantele cu specific pe langa ca nu te prea saturi, costa si nici nu poti manca decat intre anumite ore(ca doar nu credeai ca esti in Romanica unde mananci carne fripta si la ora 10 :) )
Ce mi-a mai placut... plimbarea pe Champs-Elisee... cumva mi-a amintit de Bucuresti, asa un pic,  si iti recomand sa mergi pana la Arcul de Triumf.
Apoi, evident, gradinile Luxembourg, unde eu imi amintesc ca m-am certat un pic cu actualul meu sot, pentru ca il haituisem toata ziua prin oras sa vad cat mai multe...

O surpriza placuta pentru mine, la care nu ma asteptam, a fost Muzeul asiatic. E aproape de o statie de metrou(am uitat care:( ). Si daca vrei sa apuci sa il vezi pe tot, rezerva-ti cam 3-4 ore. :) Mie mi-a placut si mi s-a parut foarte interesant si plin de fineturi.

Dar nu e musai sa te inchizi in muzee, mai ales daca e vremea frumoasa.
Gradinile din Versailles si chiar si unele incaperi sunt asa, exact ca in povestile cu printi si printese... acum cateva sute de ani au fost aievea prin acele gradini frumoase in care seara, daca mergeai pe langa vreo fereastra, te-ai fi putut lejer trezi cu un continut de oala de noapte in cap... caci, toaletele au fost construite mult mai tarziu peste timp...:)
Noi am luat un mic pranz la picnic pe iarba(care nu stiu cum naiba acolo era atat de curata!) la umbra unui copac inalt de pe aleea principala. Pentru ca eu sunt fan parcuri, gradini , plimbari si verdeata, si pentru ca in ziua in care am mers noi era mult soare, a fost un real deliciu. Evident, nu am vizitat chiar toate domeniile, dar nici nu am ramas cu veun regret, si plimbarea prin gradini nu as fi dat-o pe vizitatul unui alt sir de incaperi ornate frumos, bogat si uneori obositor privirii. :)
In Versailles ajungi cu un tren care e conectat la metrou, adica de la metrou ajungi cumva la SNCF, dar nu as sti sa iti explic cum... noi am intrebat o tanti de la metrou.

Ar mai fi de spus... de pilda, am eu un noroc ca in fiecare an in care am mers, Muzeul Guillomet(cred) al modei sa fi fost in renovare; imi amintesc insa cu placere de imensa piata volanta din apropiere de unde am luat mancare cu 12 euro pentru doua persoane(multa si buna) chinezeasca, pe care ulterior am mancat-o de ciuda pe iarba din fata muzeului niciodata vizitat de noi. Daca ajungi cumva si nu e inca in renovare, ada' si la mandica o vedere... :) 

Despre Louvru, s-au tot spus, cum ca... sa mergi la Paris si sa nu il vezi, fotografiezi, ar fi o mare blasfemie... si totusi... Daca intr-o zi ar fi urat afara si ar ploua, cum se intampla destul de des in Paris, ei bine, ti-ai gasit cu ce sa iti ocupi timpul. Asa a fost si ziua in care am ajuns noi acolo, mancati in prealabil(it's a must!!) pentru ca, daca AFI Mall ti se parea mare, ei bine aveai repere gresite. Ca sa nu te apuce noaptea, ca sa nu iti bati joc de tine, de cel de langa tine si de ceea ce e expus acolo, ca sa ramai totusi cu ceva si sa nu simti ca iti vine rau daca mai vezi un singur exponat, fixeaza-ti tinte. Daca iti doresti ceva anume, alege sa vezi fix acel ceva si nu te lasa coplesita de idei preconcepute si de dorinta de a bifa toate celebritatile... :) Cineva mi-a povestit odata ca l-a vazut intr-o zi pe tot. Mi-a fost mila de el!
Eu am vazut doar sectiunea cu egipteni, pentru ca citisem ca acolo este un important tezaur a ceea ce s-a explorat si descoperit in Valea Regilor, si pentru ca, recunosc, mumiile m-au fascinat dintotdeauna. E un spectacol si te minunezi cat de inteligenti erau egiptenii antici. Dar asta din punctul meu de vedere... :)

Daca tot suntem la capitolul muzee de vizitat in vreme urata, cand ti s-ar uda pantofii si nu ai avea chef sa umbli prin ploaie, aici ar fi si fosta Gara Orsay, unde au facut francezii un muzeu exceptional, in care toti impresionistii sunt la ei acasa. Spun impresionistii, caci asta mi-a placut mie, insa sunt bine reprezentate toate curentele si stilurile de sculptura si pictura importante... acolo e cultura pe bune si pe paine. Si sa nu uiti te rog sa iesi sus pe terasa sa gusti un sandvich si sa te bucuri de privelistea unor cladiri vechi de peste suta de ani conservate atat de bine!

Si tot aici la muzee, nu uita ca avem un roman pe care francezii inca il venereaza si ii cinstesc amintirea ca si cum ar fi fost unul de-ai lor - langa Pompidou - centrul de arta moderna - unde arta depaseste orice conventie si conventionalism, se afla un loc inchinat muncii, artei si personalitii lui Brancusi. Te vei simti brusc mandra ca esti nascuta in aceeasi tara cu acest mare sculptor, genial prin simplitate si inovatie.

Te-ai plictisit de muzee? Cred si eu, ar fi mare pacat sa fi ajuns in Paris si sa nu fi ramas macar cu un suvenir. Si pentru ca, esti atat de sensibila la frumos(doar ai asimilat atata arta prin muzeele de mai sus) ar fi pacat sa nu aplici cele invatate si sa nu iti cumperi macar o rochita din Les Halles sau din mall-ul facut chiar si sub pamant in Defence! Unde mai pui ca in Defence ai si ce vedea in exterior pana ajungi la magazine. 
Ce, credeai ca te poti atinge pe Champs Elisee de ceva :)?. Nu te speria, in Les Halles(care este chiar la statia de metrou cu acelasi nume) este imposibil sa nu ti se lipeasca ceva de manute. :) Si chiar daca o sa spui ca nu ai nevoie de nimic, chiar e pacat sa nu ramai macar cu o rochita(ca tot e vara) pe care o poti arata mai tarziu acasa prietenelor un pic invidioase ca ti-ai luat-o din capitala modei! :)
Eu am mers in general la magazinele care la noi nu erau, insa desi acum sunt si la noi reprezentante, personal am gasit oferta de acolo mai bogata... (sau poate eram eu eu imbatata de aerul parizian)

Aoleu, am spus sa iti dau cateva idei si eu m-am intins pe randuri intregi! Dar, desi nu a trecut mult de cand i-am respirat aerul umed si racoros, inca imi e dor de el, eternul si minunatul Paris in care limba este o muzica pentru urechile mele...
De vizitat pe vreme buna: Catedrala Notre-Dame, Sacre Coeur, pentru ca nu atat ele insele sunt impresionante(nu ca n-ar fi) dar este deosebit insasi peisajul din jur... Sa te plimbi pe malul Senei, sa privesti de pe colina lui Sacre Coeur orasul, alaturi de persoana draga - priceless- cum spune Lucian.

Parisul este fascinant si este nedrept fata de noi insine si fata de el, sa incercam sa ii descoperim toate frumusetile, minunile si secretele in pas alergator, in timp scurt... Parisul trebuie mirosit, simtit, trait, gustat pe indelete, cu riscul de a lasa deoparte lucruri bifate acasa pe site-uri, in discutiile cu cei ce l-au vizitat inaintea noastra. De Paris trebuie sa te bucuri ca de un fel de mancare delicios pe care din pacate nu il putem termina pur si simplu pentru ca este... prea mult... :)
Parisul plin de contraste iti place sau nu, functie de stare, de asteptari, de experientele personale. Eu ii inteleg si pe cei ce nu au ramas atat de placut impresionati dupa o vizita acolo. Sa nu uitam ca este un oras vechi de sute de ani, ca a dat tonul in moda multor vremuri si in multe domenii, sa nu uitam ca francezi sunt uneori aroganti si se cred buricul pamantului, la umbra faimei lor seculare de cuceritori ai lumii...Dar in fond sunt baieti buni, un pic speriati si ei de invazia de emigranti din toate colturile lumii...(cu precadere din Africa si Asia, dar nu numai!)

Sper ca ti-a fost de folos si ca ti-a deschis si mai mult apetitul de a-l vizita, descoperi, si te astept cu impresii si cu noutati!
Vacanta placuta!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu